Tips og utfordringer

Tips

  • EUSE verktøykasse
    EUSE verktøykasse inneholder også svært mye nyttig informasjon om SE-metodikken.
  • Arbeidsplass i nærmiljøet
    Arbeidsplass i nærmiljøet anbefales. Sannsynligvis vil arbeidstaker da treffe flere som han/hun også kjenner eller blir kjent med i lokalmiljøet. Det er også greit med kort jobbreise.
  • Samarbeid med hjemmet
    Jobbveileder kan med elevs/jobbsøkers/arbeidstakers samtykke samarbeide med hjemmet. En erklæring om at dette er OK, bør underskrives av personer over 18 år. Samarbeid med hjemmet kan være svært gunstig for elev/arbeidssøker/arbeidstaker.
  • Finne de rette arbeidsgivere
    Jobbveileder bør lete etter fleksible og positive arbeidsgivere som trenger noen til å gjøre enkle arbeidsoppgaver, og arbeidsplasser som passer for den enkelte jobbsøker.
  • Stabil bistand
    Stabil og sammenhengende bistand er viktig for en best mulig utvikling av ferdigheter og sosial inkludering på arbeidsplassen.
  • Forventninger
    Å være åpen for idéer og samt å ha relativt høye forventninger til arbeidssøkerne er viktig for en jobbveileder. Samtidig må man ikke undervurdere jobbsøkernes oppfølgingsbehov.

Utfordringer

  • Place and pray
    «Place and pray»-metodikken er som regel ikke tilstrekkelig. Oppfølging bør også skje ute på de vanlige arbeidsplassene, enten av jobbveileder og/eller ved naturlig støtte hos arbeidskolleger.
  • Hoppe over SE-trinn
    Man bør ikke hoppe over/utelate ett eller flere av trinnene i SE-prosessen. Det kan f.eks. være å unnlate å la en elev/arbeidssøker bli kjent med hva som skjer på forskjellige arbeidsplasser og/eller å finne ut hva han/hun egentlig drømmer om/er motivert for. Å gjøre noe man er motivert for er et suksesskriterium.
  • Underkommunisere oppfølgingsbehov
    Oppfølgingsbehovet til en elev eller arbeidssøker bør ikke underkommuniseres slik at arbeidsgiver blir overrasket over hvor stort hjelpebehovet er og hvor krevende det kan bli.
  • Avslutte oppfølging eller være utilgjengelig
    Man bør ikke avslutte oppfølgingen av eleven/arbeidssøkeren eller være utilgjengelig når arbeidsgiver trenger støtte. Arbeidsgiver trenger den tryggheten det er å vite at jobbveileder alltid kan kontaktes og raskt følger opp dersom noe er problematisk.
  • Fortsette for lenge i bedrift
    Eleven/arbeidssøkeren bør ikke fortsette ute i en bedrift hvor arbeidsforholdet ikke fungerer noe godt eller han/hun opplever at det ikke er godt å være.